Stichting Amigos de João Afonso

Stichting Amigos de João Afonso is opgericht in 2002 en gevestigd in Hellevoetsluis met als doel een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van João Afonso op het Kaapverdische eiland Santo Antão en om de ontvolking en vergrijzing tegen te gaan. Wij willen jullie dan ook graag kennis laten maken met João Afonso.

João Afonso is een prachtige vallei gelegen op het Kaapverdische Eiland Santo Antão en is verdeeld in een aantal dorpen. Een vallei die wij mede gezien de ontvolking, vergrijzing en de schitterende, bergachtige landschappen niet verloren willen laten gaan.

Projecten

Onze projecten zijn zeer divers en variëren van het bijdragen aan de primaire levens- en zorgvoorzieningen voor zowel jong en oud tot het bieden van ondersteuning ter bevordering van de infrastructuur en hiermee de bereikbaarheid van João Afonso. Onze projecten zijn toegespitst op de volgende twee bijzonderedoelgroepen van João Afonso:

• Kinderen

De kinderen zijn de toekomst van João Afonso en op dit moment zijn de kindervoorzieningen (o.a. adequate schoollokalen, toereikende lesmaterialen, speelplaatsen) in de verschillende dorpen van João Afonso niet optimaal. Wat hierdoor merkbaar is in João Afonso is dat de kinderen bij het bereiken van een bepaalde leeftijd, massaal vertrekken naar andere plaatsen op het Kaapverdische eiland Santo Antão of één van de andere eilanden van Kaapverdië waar deze voorzieningen wel aanwezig dan wel optimaal zijn.De inzet van de stichting uit zich onder andere door ondersteuning te bieden aan de ontwikkeling van de kindervoorzieningen in de verschillende dorpen van João Afonso.

• Ouderen

Ook João Afonso heeft te maken met het fenomeen “vergrijzing” en het zou een misser zijn als wij dit aan ons voorbij laten gaan. Wat zeer merkbaar is in João Afonso is dat de ouderen vaak door het ontbreken van de primaire levens- en zorgvoorzieningen genoodzaakt zijn om uren te reizen.Stichting Amigos de João Afonso zet zich daarom actief in voor de ouderen van João Afonso om deze doelgroep zorgeloze oude dagen te bezorgen. De inzet van de stichting uit zich onder andere door ondersteuning te bieden aan de ontwikkeling van de primaire levens- en zorgvoorzieningen in de verschillende dorpen van João Afonso.

Donaties & Giften

Donaties en giften ten behoeven van onze projecten in João Afonso komen gegarandeerd terecht in João Afonso. Wij kunnen deze garantie bieden door een goede samenwerking te waarborgen tussen onze projectmanagers in Nederland en de vertegenwoordigers die zich namens de stichting lokaal inzetten voor João Afonso.

De projecten worden lokaal actief gemonitord door onze lokale vertegenwoordigers en zij sturen de lokale bevolking aan bij de uitvoering van de projecten. Het is op deze wijze dan ook mogelijk om vanuit Nederland op adhoc basis projectoverzichten te verkrijgen, waardoor de projectkosten inzichtelijk zijn. Deze kosten worden maandelijks door de stichting vanuit Nederland betaald.