Initiatief

Initiatief tot oprichting van Stichting Amigos de João Afonso

Mijn naam is Maria da Luz en ik ben geboren op 24 juli 1971 op het bergachtige plaatsje “Top Groço”. Tot ruim mijn tiende levensjaar ben ik in João Afonso opgegroeid. Daarna ben ik samen met mijn moeder, zus en broertjes door onze vader naar Nederland gehaald.

Sinds mijn eerste vakantie in 2001 op de Kaapverdische eilanden (Cabo Verde) ben ik bezig met João Afonso. Dit doe ik dan ook met plezier naast mijn fulltime baan en met volle moed wetende dat mijn bijdrage aan de ontwikkeling van João Afonso daar ten goede aarde zal komen.

Aan mij werd vaak de vraag gesteld “Waarom zou jij João Afonso willen steunen”? Mijn antwoord op die vraag was en is “João Afonso is een prachtige vallei die ik mede gezien de ontvolking, vergrijzing en de schitterende, bergachtige landschappen niet verloren willen laten gaan. Bovendien liggen mijn roots in João Afonso en heb ik er tot mijn tiende ondanks de ontbrekende primaire levens- en zorgvoorzieningen een fijne jeugd gehad”

Bij mijn terugkomst van vakantie in 2001 in Nederland was ik zodanig geïnspireerd, dat ik mijn wens in vervulling heb laten gaan door de stichting Amigos de João Afonso op te richten. Dit met als doel om João Afonso uit het “vergeten en verlaten hoekje” te drijven en de lokale bevolking een steun in de rug te bieden. Kortom om João Afonso levendig te houden!

Hopelijk kunnen wij met uw steun in toekomst ook voor andere (verlaten) dorpen op de Kaapverdische eilanden (Cabo Verde) iets betekenen.

Laat onze prachtige dorpen alstublieft niet vergrijzen en ontvolken!

Directie Stichting Amigos de João Afonso